Aveki

Aveki

Vi på Aveki är en nyfiken och glad familj med en skön företagskultur. Vår specialitet är att utveckla helhetslösningar för kommuner och organisationer som har ett behov av att integrera geografisk information med övrig verksamhetsdata. Allt vi gör sker i ett nära samarbete med våra kunder och vi ser dem som en viktig del av vår familj. 

Vi är övertygade om att vår ärliga omtanke tillsammans med vår sköna stämning bidrar till att vi är marknadsledande i Sverige - över hälften av Sveriges kommuner är idag kunder till oss. Vi bryr oss om vår omvärld på riktigt och stöttar organisationer som ligger oss varmt om hjärtat, se vilka vi stöttar just nu

Under de senaste åren har företaget expanderat både på produkt- och personalsidan och vi täcker idag in en stor del av de behov som finns inom ett flertal olika verksamhetsområden inom den kommunala verksamheten. Ledorden i hantering av geografisk informationshantering är Enkelhet, Aktualitet och Tillgänglighet. Vi anstränger oss för att på ett enkelt sätt kunna införa, hantera och dela data mellan organisationens olika delar. 

Bolaget grundades 2001 av bland andra nuvarande vd, Anne Wolgast. Bolaget säte ligger i Växjö och det finns lokalkontor i Stockholm och Örebro.

Vår ledstjärna är förenkla och i september 2021 var det dags att förenkla vårt namn från VA-utveckling till Aveki. Men du kan vara lugn, det är bara namnet som är nytt, i övrigt är allt som vanligt och vi är fortfarande samma engagerade och glada gäng som vi alltid har varit. 

Läs gärna vår story

Styrelse

Vd: Anne Wolgast
Delägare: Mike Fredriksson, Magnus Jöngren, Anne Wolgast, Stefan Peterson och Miro Cepciansky.

Våra värdeord är:
Familjära, Innovativa, Flexibla och Glada

 

Bli en del av vårt team!

Vill du jobba på ett företag där kulturen präglas av familjär omtanke, nyfikenhet och gott samarbete? 

Jobba hos oss 

 

Vi bryr oss på riktigt

Vi bryr oss om vår omvärld på riktigt och väljer därför att stödja organisationer som får våra hjärtan att klappa lite hårdare. 

Just nu stöttar vi nedanstående organisationer.

mh stickers vi stodjer - original (957673)

Musikhjälpen

Just nu pågår den värsta hungerkrisen i modern tid – fler än 700 miljoner människor är drabbade och över 40 miljoner lever på gränsen till svält. 

2023 stod Musikhjälpens glasbur på Stortorget i Växjö (eller Kärlekens torg som det tillfälligt  döptes om till). För oss var det en självklarhet att vara med och stödja kampen mot hunger. Vi skänkte årets julkortspengar till Musikhjälpen och skickade julkortet till våra kunder och samarbetspartners på mejlen 2023.

Ingen ska behöva dö av hunger

Läs mer om Musikhjälpen här

      

wateraid 24

WaterAid

Vi är samarbetspartner till WaterAid och stödjer deras viktiga arbete med att hjälpa människor i världens fattigaste samhällen att få tillgång till rent vatten.

Om WaterAid
WaterAid är en internationell organisation som arbetar för en värld där alla människor har tillgång till rent vatten, toaletter och hygien. Organisationen når varje år miljoner människor som lever i världens fattigaste samhällen med rent vatten, toaletter och hygien. 
 
WaterAid samarbetar med lokala partners för hållbara och långsiktiga lösningar och påverkar beslutsfattare globalt och nationellt att öka prioriteringar och insatser för dessa grundläggande behov.

WaterAid har verksamhet i 30 länder och har funnits i Sverige sedan 2009. Sedan starten 1981 har över 28,5 miljoner människor fått tillgång till rent vatten och 29 miljoner fått tillgång till toaletter som ett resultat av WaterAids arbete. 

För mer information, besök wateraid.se

       

Aktiv skola

Aktiv skola

Skolan är den arena i samhället där vi har störst möjlighet att förkroppsliga och förverkliga hälsa för våra barn och ungdomar. Aktiv Skola strävar efter att uppnå en högre grad av hälsa i skolan och fokuserar på områdena droger, grooming, hälsa, miljö och mobbning. Vill man skapa en bättre skola går det inte att bortse från dessa områden som är ofrånkomligt förenade med kunskapsinhämtning och elevernas möjligheter till en positiv utveckling.

Läs mer om deras arbete här.

       

     

time for ghana

Time for Ghana

Time for Ghana har funnits sedan 2012 och blev en stiftelse 2017. De stöttar barnhemsbarn och utsatta familjer på Ghanas landsbygd med skolstarter och självförsörjning. Genom att förena idrottsliga utmaningar med välgörenhet gör de det möjligt. 

Sedan 2017 finns ett årligt cykellag, Team Time for Ghana. Laget består av ett gäng fantastiska ambassadörer som tillsammans kombinerar idrottsliga utmaningar med välgörenhet. Varje år hjälper Team Time for Ghana ca 1000 utsatta barn till att börja i skolan.

Läs mer på deras hemsida: timeforghana.se

       

       

 
Bengt-Lennart, Anne och Kent

Aveki, den lilla uppstickaren som har blivit marknadsledande

Aveki grundades av Anne Wolgast, Bengt-Lennart Peterson och Kent Alm 2001. 

Anne, Bengt-Lennart och Kent hade redan från starten fördelen av att ha ett stort antal affärskontakter över hela landet och bland dessa kunde de snabbt etablera ett antal kunder till VA-banken. Idag har Aveki drygt hälften av Sveriges kommuner som kunder och under 2016 fick företaget sin första kund i Danmark. Bland företagets kunder finns nu inte längre enbart kommunernas tekniska förvaltningar, utan man hittar också bland annat Kyrkogårdsförvaltningar. 

Den grundläggande företagskulturen genomsyrar hela verksamheten och har bara vuxit sig starkare genom åren, detta trots att företaget expanderat mycket på senaste tiden. Som ett led i expansionen och arbetet med att förenkla så mycket som möjligt, bytte företaget namn från VA-utveckling till Aveki. Men det är endast några bokstäver som är bortplockade från det ursprungliga namnet - allt annat finns kvar!

– Vi har en väldigt platt organisation och högt i tak, vilket ger en härlig gemenskap och det värdesätter medarbetarna, säger Anne Wolgast.

Två gamla rävar och en rookie

Kent Alm och Bengt-Lennart Pettersson är två välkända namn inom VA-branschen. De är bland annat kända för sin drivkraft och sitt stora engagemang för VA-frågor och har jobbat tillsammans under många år.  

I slutet av 90-talet jobbade de tillsammans på VBB Viak och lärde då känna den nybakade studenten Anne Wolgast. Anne hade gjort sitt examensarbete under Kents och Bengt-Lennarts handledning och anställdes direkt efter studierna till deras arbetsgrupp. Trion blev snabbt ett eget team och bedrev ett utvecklingsintensivt arbete tillsammans. VBB Viak var vid den tiden personalägt, men blev senare börsnoterat och bytte namn till Sweco.

Kent, Bengt-Lennart och Anne brann alla för idén att få fram ett system som skulle vara ett stöd för förnyelseplaneringen. När VBB Viak blev börsnoterat insåg trion dock att det inte fanns något utrymme för det utvecklingsintensiva arbete de bedrivit inom ramen för den nya bolagsformen.

– Jag minns att Bengt-Lennart var väldigt förtretad över kvalitetssystemen, berättar Kent. Allt och alla skulle vara miljö- och kvalitetscertifierade. Man skulle ha en hel packe med papper med sig ut till kunden för att kunna påbörja även ett litet jobb. Bengt-Lennart tog upp det här med ledningen, som faktiskt höll med om att detta inte var en bra arbetsform för en utvecklingsintensiv grupp.

Den lilla gruppen kände att de helt enkelt inte passade inpå Sweco längre och bestämde sig för att lämna företaget. Året var nu 2001 och trion startade VA-utveckling där Anne, då endast 25 år gammal, blev vd. Kent och Bengt-Lennart, som båda närmade sig pensionsåldern, tyckte att detta var väldigt smart. På det här sättet kunde de stötta Anne så att hon sedan kunde jobba vidare i samma anda.
 
Kent, Bengt-Lennart och Anne tog med sig alla sina idéer och sin syn på hur man kunde bli ett stöd för kommunernas VA-avdelningar. Man hade redan tagit fram ett datasystem, ”Fieldmaster-VA” som var ämnat att ge fältpersonalen tillgång till alla tekniska data om VA-ledningsnätet. För första gången kunde personalen nu bokföra driftstörningar och insatser, direkt ute i fält. 

Fieldmaster-VA blir VA-banken

Mycket snart stod det klart att arbetssättet i Fieldmaster-VA var gångbart även inne på kontoret, vilket gjorde att målgruppen direkt blev markant större. I samma veva byttes även namnet på systemet till ”VA-banken”. År 2002 anordnades första användarträffen i en källarlokal på Cardinal i Växjö för ca 30 personer.

Alla tre var verksamhetskonsulter och kunde därför vara ute hos kommunerna för att hjälpa dem igång med olika saker. IT-utvecklingen blandades med mer traditionella konsultuppdrag för olika kommuner, alltifrån Östra Göinge till Stockholm Vatten. Man hjälpte kommuner både rent praktiskt med inventering ute i fält och med datatekniken. Även om det här var i början av 2000-talet fanns det fortfarande väldigt många ute i kommunerna som inte alls kunde hantera en dator. Anne var då den som jobbade mest med utbildningsbiten. 

En ny kartmotor tar form

2002 utökades VA-utveckling med en medarbetare då Miro Cepciansky började. Han hade nyligen avverkat sin examen som civilingenjör vid LTH med inriktning på teknisk fysik med IT-inriktning. Miros första uppdrag blev att utveckla en specialmodul för TV-inspektion och profilmätning. Han var också den som påbörjade utvecklingen i Microsoft’s nya utvecklingsmiljö, som nu lanserades på marknaden.

I och med att företaget var så pass litet hade man inte någon stor leverantör i ryggen, utan tvingades lära sig att läsa och skriva de olika GIS-leverantörernas format. Detta visade sig dock bara vara en fördel.

Arbetet med en ny kartmotor påbörjades, men det stora genombrottet kom när man började samarbeta med Stefan Peterson, som jobbade på Örebro kommun. Stefan hade tillsammans med sin kollega Sven-Erik Svensson skrivit en väldigt bra kartmotor som användes på kommunen och Anne hade en idé om att den skulle gå att använda.

En dialog inleddes med Stefans chef för att se om kartmotorn skulle gå att köpa loss, men det visade sig att det blev för krångligt. Stefan erbjöd sig istället att skriva en ny kartmotor, vilket Anne nappade på. Arbetet med myCarta påbörjades. Stefan hade en hel del kontakt med Magnus Jöngren, som också var delaktig i utvecklingen. 2009 implementerades myCarta i VA-banken och det var även i den här vevan som Microsoft tog ett stort hopp med sin .net utveckling. Det kom en helt ny serie med utvecklingsverktyg, vilket satte ytterligare fart på utvecklingen. 

Företaget växer

2007 fick företaget två nya medarbetare, då Mike Fredriksson och Marie Ansmo började. Marie var företagets första GIS-ingenjör och det är Mike och Marie som tillsammans med Miro har gjort grunden till den plattform som används idag. 

Hur kommer det sig då att den lilla uppstickaren nu har över hälften av Sveriges kommuner som kunder?

– Vi har alltid haft ett gott samarbete med olika nyckelpersoner ute hos kommunerna, vilka har bidragit starkt till utvecklingen berättar Kent Alm. Tekniskt intresserade eldsjälar har bidragit med många bra idéer och tankar som har fört utvecklingen framåt.

VA-utveckling var små och snabba vad gäller utvecklingen och det var lättare för kommunerna att få det man sökte efter jämfört med vad de stora leverantörerna kunde erbjuda. Och det ser inte annorlunda ut idag - den enda skillnaden är att företaget nu heter Aveki.

– Sen är det såklart hårt jobb och duktiga medarbetare som har gjort att vi har lyckats, berättar Anne Wolgast. Våra kunder gillar oss och våra produkter och det gör dem till våra allra bästa marknadsförare. 

 
caroline 365

Press och media

Här hittar du pressbilder och pressmeddelanden.

Välkommen att kontakta mig om du undrar över något när det gäller vår marknadsföring, vårt varumärke, bilder eller pressfrågor. 

Caroline Carlsson
Kommunikationsansvarig
070-345 92 90
Skicka e-post